خواص و مضرات مصرف امگا ۳

خواص و مضرات مصرف امگا ۳

امگا ۳ از اسید هاي‌ چرب مورد نیاز بدن می‌باشد که در ماهی و غذا هاي دریایی و همچنین در عده اي از انواع مغزیجات و خوراکی ها یافت میشود . مصرف امگل ۳ برای سلامتی بدن ضروری است تا جاییکه توصیه شده در هفته ۲ تا ۳ بار ماهی مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف امگا ۳
ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺼﺮﻑ ؛ ﮐﺮﺩ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﮑﻤﻞ ﺁﻥ ﻧﻮﻋﯽ ﺭﻭﻏﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﺬﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ .ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﭘﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﮑﻤﻞ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪ.

ﻗﺮﺹ ﺟﻮﻳﺪﻩ ﻳﺎ ﺣﻞ ﻧﺸﻮﺩ، ﻗﻮﺭﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ‏« ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭﻳﺘﺎﻣﻲ ﺍﻯ‏» ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E ﺑﺎ ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﺟﻠﻮﻯ ﺍﻛﺴﻴﺪﺍﺳﻴﻮﻥ ﻣﻀﺮ ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﺭﺍ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ. ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﺍﻣﮕﺎ ٣ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻜﻤﻞ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ٣ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﺎﻫﻰ ﻣﻴﺨﻮﺭﻧﺪ ‏« ﻫﺮ ﻭﻋﺪﻩ ١٠٠ ﮔﺮﻡ ﻣﺎﻫﻰ ‏»

به گزارش گروه تغذیه تالاب: اسیدهای چرب امگا ۳ «Omega-3 fatty acids» ماده اي کلیدی برای رشد طبیعی و نرمال افراد می‌باشد. به نظر می‌رسد که کمبود و یا فقدان اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی ،عامل قابل توجه تعداد زیادی از بیماری ها می باشند. از آنجا که بدن انسانها قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا ۳ نیست، ما باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت نماییم.

قنبری کارشناس تغذیه درباره مصرف و فواید امگا ۳ میگوید:

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود داشته و ویژگی هاي‌ خاصی دارد.

این اسیدهای چرب رابه این دلیل ضروری نامیده اند که برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری اند و توسط بدن خود انسان قابل تولید نیستند و حتماً باید از طریق رژیم غذایی و مکمل ها تامین شوند.

در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود، به مواد تغذیه اي از جمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

در زمینه شناسایی اسیدهای چرب نخستین تحقیق به سال ۱۹۵۰ برمی گردد و بررسی اي که روی اسکیموها انجام شد.

مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد، باوجود ان که اسکیموها غذای اصلی خودرا از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه میکردند ولی اسیدهای چرب موجود در خون آن ها مانع از تجمع پلاکت ودر نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگ ها می شد.

در ان سال‌ها امگا ۳ را مترادف با روغن ماهی میدانستند اما اسیدهای چرب امگا ۳ در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر به خوبی شناخته شده اند ودر دو دهه اخیر در مورد نقش آن ها در سلامت، مطالعات بیشتری انجام شده است.

چربی ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول هاي‌ مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقش هاي‌ به خصوصی ایفا می‌کنند.

درمان میگرن با امگا ۳
تحقیقات نشان داده اند امگا ۳ تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش هاي‌ عصبی و افسردگی دارد، به طوری‌كه اگر روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد موجب نظارت بیماری آن ها میشود.

طبق مطالعات اخیر انجام شده، امگا ۳ نه تنها در پیش گیری از برخی سرطان ها و بیماری هاي‌ قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر هستند.

مصرف امگا ۳ در بیماران مبتلا به سرطان پستان به خصوص بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار میگیرند و دچار اختلالات عصبی هستند و اعصاب دست و پای انها دچرا گز گز و درد شدید میشود، مفید است.